מהחלון האנגלי נשקפים מרבדי דשא בירוק אינסופי יפהפה כמו דשא סינטטי. לחמניות הסקונס וכריכי המלפפון הזעירים סדורים בקפדנות על מתקן הצלחות התלת-קומתי. טוסטים בחמאה נותנים ריחם. ידי נשים ענוגות מוזגות בזרת מורמת תה מקומקומון מעוטר אל ספלוני החרסינה הדקיקים.
אין כמו טקס שתיית תה כהלכתו להכריז על פסק זמן שפוי ממרוץ החיים המטורף ולהוסיף לחיינו אסתטיקה ושלווה פנימית.
בתרבויות רבות במזרח ובמערב מהווה טקס התה על מנהגיו וטעמיו השונים חלק משגרת החיים, ורק אצל בני ישראל חסרי המנוח מעורר התה אסוציאציה של חיבור פולני למרק עוף ולשפעת.
לאט, לאט מדי, חודרת תרבות שתיית התה לתודעת הישראלי הממהר, אך לא רבים יודעים שהתה על כל צורות העיבוד שלו – שחור, לבן וירוק – מהווה שיקוי פלאי לשמירה על הבריאות ועל הנעורים.
הקסם השחור
מרכיבי האנטי אוקסידנטים הטבעיים הקיימים בריכוז גבוה בתה, מסייעים לעיכוב תהליכי הזדקנות, למניעת מחלות ולשיפור במצבן של מחלות קיימות. על ידי צריכה קבועה של תה ניתן לעזור
;בהפחתת הסיכויים ללקות במחלות כלי דם, מחלות לב, טרשת עורקים, שבץ, אלצהיימר, פרקינסון, דלקת פרקים ועוד.
מחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בוסטון, קבע כי שתיית תה שחור, הנפוץ ביותר, על בסיס קבוע של כפעמיים ביום משפרת את תפקודם של כלי הדם ומערכת הלב, בזכות המרכיבים האנטי אוקסידנטים הטבעיים הנמצאים בו. במהלך המחקר נבחן הקשר הישיר בין הרכיבים האנטי אוקסידנטים הטבעיים – הפלבנואידים- הנמצאים בתה, לבין הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם. המחקר בוצע בקרב 50 נבדקים הסובלים ממחלות לב וכלי דם, אשר חולקו ל-2 קבוצות, כאשר קבוצה אחת שתתה תה פעמיים ביום במהלך תקופת המחקר, והקבוצה השנייה קיבלה נוזל צבעוני אשר שימש כפלצבו.
המחקר התנהל במשך כחודש שבמהלכו נבדקה פעילות כלי הדם בקרב המשתתפים, באמצעות בדיקת אולטרא סאונד: בתחילת שתיית התה, שעתיים אחר כך, בתום שבועיים של שתייה רצופה
וכ-14 שעות לאחר שתיית הכוס האחרונה בתום תקופת המחקר. מניתוח התוצאות התברר כי בקרב אלה ששתו תה, פעמיים ביום במהלך השבועיים, נמצא שיפור משמעותי במצב מחלת הלב וניכר שיפור במצב כלי הדם שלהם, שחזרו לתפקד כמעט בצורה נורמאלית. ובקרב המשתתפים ששתו את נוזל הפלצבו לא נמצאה שום השפעה.
דשא סינטטי ותה ירוק
לצבע הירוק היה אפקט מרגיע מאז ומתמיד. צבע הלוח בבתי הספר הפך משחור לירוק (דווקא לא נראה שזה עזר יותר מדי במקרה הזה), ורבים חולמים על פיסת דשא בחזית הבית. אלה שנואשו מהטיפול המתמיד בדשא המקריח החזירו לעצמם את הירוק לעיניים באמצעות דשא סינתטי. על פניו נראה שתה ירוק הולך נפלא עם התפיסה הזו, אך מסתבר שהתה הירוק, שהוא בעצם תה שחור שלא עבר תסיסה, למרות תחושת האופוריה והשלוה שהוא משרה, מגביר את קצב חילוף החומרים בגוף ומסייע להרזיה. בנוסף, בתה הירוק, במיוחד בצורתו הפחות מעובדת, קיימים שני מרכיבים (אפיגאלוקאצין ואפיקאלצין גאלאט) החוסמים את האנזים הורס הסחוס ומונעים דלקת מפרקים ניוונית (ארטריטיס).
שתיית תה ירוק מקטינה את הסיכויים ללקות בסרטן, טרשת עורקים, מחלות מעיים זיהומיות, דלקות בכבד; כמו כן, תה ירוק מסייע להורדת רמת הכולסטרול ולחיזוק היכולת הקוגניטיבית. היעילות של
נוגדי החמצון שבו עולה על זו של ויטמינים ולכן מייחסים לתה חשיבות רבה במניעת מחלות.
זהר בדשא סינטטי
על הדשא הטבעי או על דשא סינטטי, בפיקניק או בסלון, פניכם יפיקו זהר של נחת לאחר לגימת התה ותפתחו סוג של התמכרות. תתחילו להיגמל מהקפה. אך גם כאן אל תגזימו. בתה יש כמות מסוימת של קפאין, ולכן רצוי לנטרל אותה באמצעות שתית כוס מים על כל כוס תה.
אל תשתו תה לפני השינה בגלל החומרים המעוררים שבו. הוא גם יריץ אתכם לפיפי במהלך הלילה, וזה בוודאי לא כוס התה שלכם. בנוסף - בגלל עידוד המטבוליזם של התה הירוק, לא מומלץ לשתות אותו על בטן ריקה.
בין אם תשתו את התה בכוסות עם מחזיק מתכת בנוסח הדודה מפולניה, בספלי חרסינה דקיקים מאנגליה, בספלונים יפניים או בכוסות זכוכית עבה בנוסח המזרח - הכניסו את שתית המשקה המופלא הזה לשגרת החיים – לבריאות ולאריכות ימים.